W naszym Ośrodku przykładamy ogromną wagę do kompleksowej opieki specjalistycznej nad naszymi uczniami. Dzięki zaangażowaniu wykwalifikowanych specjalistów, takich jak pedagodzy, psychologowie, logopedzi, terapeuci integracji sensorycznej oraz rehabilitanci ruchowi, zapewniamy wsparcie na najwyższym poziomie. To nie tylko nasza profesjonalna odpowiedź na potrzeby uczniów, ale również wyraz troski o ich wszechstronny rozwój i dobrostan. Poprzez indywidualne podejście i różnorodne formy terapii, staramy się stworzyć warunki sprzyjające pełnemu rozwijaniu się naszych podopiecznych, wspierając ich w każdym aspekcie ich życia i nauki.

Praca pedagoga

  • diagnoza i terapia pedagogiczna;
  • zajęcia psychoedukacyjne prowadzone odpowiednio do rozpoznanych potrzeb uczniów (m.in. profilaktyka uzależnień, sposoby radzenia sobie ze stresem, pomoc dzieciom z ADHD);
  • udzielanie pomocy uczniom w zakresie adaptacji w szkole;
  • udzielanie pomocy w wyborze kierunku dalszego kształcenia i zawodu;
  • konsultacje dla rodziców, udzielanie porad ułatwiających rozwiązywanie problemów wychowawczych;
  • poradnictwo i konsultacje o charakterze interwencyjnym;
  • mediacje w sprawach rodzinnych;
  • współpraca z Ośrodkami Pomocy Społecznej, Policją, Sądami.

Praca psychologa

W Ośrodku pracują doświadczeni psycholodzy z wieloletnią praktyką diagnostyczną i psychoterapeutyczną oraz znajomością języka migowego. Psycholog Ośrodka obejmuje opieką wszystkich wychowanków Ośrodka. Oferuje on pomoc w zakresie:

  • konsultacji i poradnictwa psychologicznego o charakterze interwencyjnym;
  • pełnej diagnozy psychologicznej w tym tworzenia profilu intelektualno – osobowościowego;
  • doradztwa i orzecznictwa zawodowego  w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu (prowadzenie badań psychologicznych, wydawanie opinii psychologicznych, przygotowanie koniecznej dokumentacji, udział w zespołach orzeczniczych);
  • wykonywania badań i wydawania opinii koniecznych przy orzekaniu o grupie inwalidzkiej czy też niezbędnych dla policji lub sądu;
  • mediacji w sprawach rodzinnych;
  • terapii psychologicznej długo i krótkoterminowej, indywidualnej i grupowej oraz terapii rodzin, którą obejmuje osoby m.in. z:
    + depresją,
    + zaburzeniami jedzenia ( anoreksja),
    + zaburzeniami emocjonalnymi,
    + zaburzeniami osobowości,
    + zaburzeniami zachowania (ADHD, agresja) i problemów opiekuńczo – wychowawczych,
    + zaburzeniami psychosomatycznymi,
    + doświadczeniem wykorzystywania seksualnego i przemocy w rodzinie.

Psycholog ściśle współdziała z nauczycielami i wychowawcami oraz współpracuje z instytucjami pozaszkolnymi, a także ze specjalistami innych dziedzin w formie konsultacji oraz kierowania na specjalistyczne badania wychowanków tego potrzebujących.

Zajęcia logopedyczne

Celem zajęć logopedycznych w naszym Ośrodku jest doskonalenie sprawności językowej uczniów niesłyszących. Zajęcia te prowadzi trzech surdologopedów z wieloletnim stażem pracy z niesłyszącymi dziećmi i młodzieżą.

Gabinety do ćwiczeń wyposażone są w nowoczesne pomoce do terapii logopedycznej, m.in.:

  • programy komputerowe: Logopedia, Logo-gry, Mówiące obrazki, Piszę i czytam, Idę do szkoły;
  • pomoce do ćwiczeń słuchowych, m.in. nagrania głosów i dźwięków, instrumenty muzyczne, zestawy materiałów naturalnych;
  • gry dydaktyczne rozwijające myślenie, pamięć, sprawność grafomotoryczną.

W Ośrodku realizujemy „Program opieki logopedycznej” opracowany przez logopedów. W ramach tego programu specjaliści diagnozują stan rozwoju mowy i opracowują indywidualne programy pracy z dzieckiem. Terapia logopedyczna obejmuje systematycznie prowadzone zajęcia indywidualne i grupowe. W trakcie zajęć odbywają się ćwiczenia oddechowe i głosowe rozwijające aparat mowy. Uczniowie poznają nowe głoski i wyrabiają sobie prawidłowe nawyki artykulacyjne. Prowadzone są także ćwiczenia głośnego czytania i mówienia. Specjalne ćwiczenia służą budowie i rozbudowie języka.

W naszym Ośrodku przebywają uczniowie z wszczepami ślimakowymi. Objęci są oni dodatkowymi zajęciami logopedycznymi z intensywnymi ćwiczeniami słuchowymi i artykulacyjnymi.

Gimnastyka korekcyjna

  • zajęcia z gimnastyki korekcyjnej prowadzone są przez specjalistę rehabilitacji ruchowej w sali wyposażonej w nowoczesny i funkcjonalny sprzęt do prowadzenia wszechstronnej rehabilitacji dziecka niesłyszącego. Wśród urządzeń, które cieszy się największym zainteresowaniem wśród dzieci, jest koń rehabilitacyjny. Dzieci ćwiczą na nim równowagę oraz mięśnie posturalne;
  • każde dziecko uczestniczy w zajęciach dwa razy w tygodniu. Ćwiczenia prowadzone są w małych grupach od 3 do 5 osób. Co roku przeprowadzane są w ośrodku badania postawy ciała na posturometrze komputerowym. Na tej podstawie dzieci kwalifikowane są do grup dyspanseryjnych;
  • do najczęstszych wad postawy należy wada klatki piersiowej oraz jej zniekształcenia związane z brakiem aktywności artykulacyjnej charakterystycznej dla dziecka niesłyszącego;
  • natomiast płaskostopie i skolioza (boczne skrzywienie kręgosłupa) zostały wśród naszych wychowanków wyleczone w 90%;
  • dobre efekty korekcji wad postawy ciała u dzieci niesłyszących uzyskujemy dzięki:
    + systematycznie prowadzonym zajęciom,
    + małym grupom ćwiczebnym,
    + indywidualnemu doborowi ćwiczeń korekcyjnych dostosowanych do każdej wady postawy, stwierdzonej przez lekarza,
    + wprowadzeniu ćwiczeń asymetrycznych.

Integracja sensoryczna

Terapia SI polega na celowym, równoczesnym pobudzaniu więcej niż jednego układu sensorycznego, co stymuluje mózg i układy zmysłowe do rozwoju. Odbywa się w sali zaopatrzonej w specjalistyczny sprzęt terapeutyczny, służący do stymulacji wszystkich systemów zmysłowych. Nie zastępuje edukacji, ale sprawia, że uczenie staje się łatwiejsze, pomaga poprzez konstruktywną zabawę zmniejszyć istniejące deficyty i osiągnąć równowagę w rozwoju.

Dlaczego jest taka terapia potrzebna?

  • dziecko samodzielnie nie zdoła w pełni wyrównać swoich deficytów (choć podświadomie dąży do tego poprzez swoje specyficzne zachowania);
  • terapia pozwoli na szybszą poprawę funkcjonowania;
  • sukcesy dziecka będą podwyższać jego samoocenę;
  • w przypadku występowania u dziecka innych zaburzeń, terapia SI ma działanie wspomagające.