Wszyscy nauczyciele Ośrodka są surdopedagogami. Oprócz tego posiadają dodatkowe kwalifikacje do nauczania przedmiotów.
Nasi specjaliści:
- dwóch pedagogów (tel.071 353 64 68 w.50)
- mgr Grażyna Stacherzak
- mgr Magdalena Wargin
- dwóch psychologów (tel.071 353 64 68 w.48)
- mgr Monika Madetko
- mgr Justyna Raczkowska
- pięciu logopedów (tel.071 353 64 68 w.49)
- mgr Marta Korczyńska-Michna
- mgr Jolanta Wojciechowicz-Gach
- mgr Barbara Żdanowicz (urlopowana)
- mgr Justyna Wojciechowska
- mgr Danuta Moszczyc
- specjaliści od integracji sensorycznej
- specjalista rehabilitacji ruchowej
- mgr Bogusława Majewska
Praca pedagoga
- diagnoza i terapia pedagogiczna
- zajęcia psychoedukacyjne prowadzone odpowiednio do rozpoznanych potrzeb uczniów (m.in. profilaktyka uzależnień, sposoby radzenia sobie ze stresem, pomoc dzieciom z ADHD)
- udzielanie pomocy uczniom w zakresie adaptacji w szkole
- udzielanie pomocy w wyborze kierunku dalszego kształcenia i zawodu
- konsultacje dla rodziców, udzielanie porad ułatwiających rozwiązywanie problemów wychowawczych
- poradnictwo i konsultacje o charakterze interwencyjnym
- mediacje w sprawach rodzinnych
- współpraca z Ośrodkami Pomocy Społecznej, Policją, Sądami
Praca psychologa
W Ośrodku pracuje doświadczony psycholog z wieloletnią praktyką diagnostyczną i psychoterapeutyczną oraz znajomością języka migowego. Psycholog Ośrodka obejmuje opieką wszystkich wychowanków Ośrodka.
Oferuje on pomoc w zakresie:
- konsultacji i poradnictwa psychologicznego o charakterze interwencyjnym;
- pełnej diagnozy psychologicznej w tym tworzenia profilu intelektualno – osobowościowego;
- doradztwa i orzecznictwa zawodowego w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu ( prowadzenie badań psychologicznych, wydawanie opinii psychologicznych, przygotowanie koniecznej dokumentacji, udział w zespołach orzeczniczych);
- wykonywania badań i wydawania opinii koniecznych przy orzekaniu o grupie inwalidzkiej czy też niezbędnych dla policji lub sądu;
- mediacji w sprawach rodzinnych;
- terapii psychologicznej długo i krótkoterminowej, indywidualnej i grupowej oraz terapii rodzin, którą obejmuje osoby m.in. z :
- depresją
- zaburzeniami jedzenia ( anoreksja),
- zaburzeniami emocjonalnymi,
- zaburzeniami osobowości,
- zaburzeniami zachowania ( ADHD, agresja) i problemów opiekuńczo – wychowawczych,
- zaburzeniami psychosomatycznymi,
- doświadczeniem wykorzystywania seksualnego i przemocy w rodzinie,
Psycholog ściśle współdziała z nauczycielami i wychowawcami oraz współpracuje z instytucjami pozaszkolnymi, a także ze specjalistami innych dziedzin w formie konsultacji oraz kierowania na specjalistyczne badania wychowanków tego potrzebujących.
Zajęcia logopedyczne
Celem zajęć logopedycznych w naszym Ośrodku jest doskonalenie sprawności językowej uczniów niesłyszących. Zajęcia te prowadzi trzech surdologopedów z wieloletnim stażem pracy z niesłyszącymi dziećmi i młodzieżą.
Gabinety do ćwiczeń wyposażone są w nowoczesne pomoce do terapii logopedycznej, m.in.:
- programy komputerowe: Logopedia, Logo-gry, Mówiące obrazki, Piszę i czytam, Idę do szkoły.
- pomoce do ćwiczeń słuchowych, m.in. nagrania głosów i dźwięków, instrumenty muzyczne, zestawy materiałów naturalnych
- gry dydaktyczne rozwijające myślenie, pamięć, sprawność grafomotoryczną.
W Ośrodku realizujemy „Program opieki logopedycznej” opracowany przez logopedów. W ramach tego programu specjaliści diagnozują stan rozwoju mowy i opracowują indywidualne programy pracy z dzieckiem. Terapia logopedyczna obejmuje systematycznie prowadzone zajęcia indywidualne i grupowe. W trakcie zajęć odbywają się ćwiczenia oddechowe i głosowe rozwijające aparat mowy. Uczniowie poznają nowe głoski i wyrabiają sobie prawidłowe nawyki artykulacyjne. Prowadzone są także ćwiczenia głośnego czytania i mówienia. Specjalne ćwiczenia służą budowie i rozbudowie języka.
W naszym Ośrodku przebywają uczniowie z wszczepami ślimakowymi. Objęci są oni dodatkowymi zajęciami logopedycznymi z intensywnymi ćwiczeniami słuchowymi i artykulacyjnymi.
Gimnastyka korekcyjna
- Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej prowadzone są przez specjalistę rehabilitacji ruchowej w sali wyposażonej w nowoczesny i funkcjonalny sprzęt do prowadzenia wszechstronnej rehabilitacji dziecka niesłyszącego. Wśród urządzeń, które cieszy się największym zainteresowaniem wśród dzieci jest koń rehabilitacyjny. Dzieci ćwiczą na nim równowagę oraz mięśnie posturalne.
- Każde dziecko uczestniczy w zajęciach dwa razy w tygodniu. Ćwiczenia prowadzone są w małych grupach od 3 do 5 osób. Co roku przeprowadzane są w ośrodku badania postawy ciała na posturometrze komputerowym. Na tej podstawie dzieci kwalifikowane są do grup dyspanseryjnych.
- Do najczęstszych wad postawy należy wada klatki piersiowej oraz jej zniekształcenia związane z brakiem aktywności artykulacyjnej charakterystycznej dla dziecka niesłyszącego.
- Natomiast płaskostopie i skolioza (boczne skrzywienie kręgosłupa) zostały wśród naszych wychowanków wyleczone w 90%.
- Dobre efekty korekcji wad postawy ciała u dzieci niesłyszących uzyskujemy dzięki:
- systematycznie prowadzonym zajęciom
- małym grupom ćwiczebnym
- indywidualnemu doborowi ćwiczeń korekcyjnych dostosowanych do każdej wady postawy stwierdzonej przez lekarza
- wprowadzeniu ćwiczeń asymetrycznych
Różnorodny sprzęt i przybory do ćwiczeń ułatwiają korekcję, a także stymulują rozwój psychofizyczny dziecka poprzez aktywizację wszystkich zmysłów i receptorów.