Projekt „4KROKI – wsparcie osób niesłyszących na rynku pracy II” prowadzony był przez Polski Związek Głuchych w Łodzi i nasz Ośrodek również został do niego włączony. Naszym koordynatorem została pani Marzena Frydrych.
Projekt realizowany jest 4-stopniowo, dlatego ma nazwę 4 kroków:
- 1 KROK – warsztaty aktywności zawodowej
- 2 KROK – spotkanie indywidualne z doradcą zawodowym – IPD
- 3 KROK – uczestnictwo w wybranym kursie lub szkoleniu zawodowym
- 4 KROK – najlepsi uczestniczą w 3-miesięcznych stażach rehabilitacyjnych
W trakcie kolejnych kroków młodzież uczestniczyła w rozmaitych zajęciach prowadzonych przez specjalistów aktywizacji zawodowej z całej Polski.
Bardzo dynamiczny charakter miały wyjazdy związane z aktywizacją zawodową.
W dniach 20 – 22 października 2010 roku w Centrum Handlowym „Manufaktura” odbyły się Targi Edukacyjne realizowane ramach Projektu „4KROKI”. Podczas Targów – szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne oraz policealne i wyższe – oferujące naukę osobom z uszkodzonym słuchem, zaprezentowały swoją ofertę edukacyjną. Impreza cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – było na co popatrzeć a nawet zjeść – między innymi słodkie przysmaki przygotowane przez szkoły. Nasz Ośrodek przygotował bardzo ciekawe stoisko. W jego przygotowanie zaangażowanych było wielu naszych wychowanków i nauczycieli z Warsztatów Szkolnych. Zaskoczyliśmy wszystkich pomysłowością i poczuciem humoru a nasze Ośrodkowe maskotki – PAN MYSZKA (Mateusz Śmiżewski) i PANI ZAJĄCZKOWA (Patrycja Tarnawska) pozowali do zdjęć niczym gwiazdy filmowe. Niepowtarzalny klimat, miła atmosfera i ekspresja naszego stoiska, spowodowała iż zawsze było u nas tłoczno i gwarno.
Na Targach odbywały się również przeglądy artystyczne szkół. Na scenie, wielu uczniów prezentowało swe niezwykłe talenty. Nasz Ośrodek reprezentowali: Emma Czacka i Adam Burda – w scence ułatwiającej zrozumienie procesu INTEGRACJI w środowisku osób niesłyszących. Nasze wystąpienie było kolejnym krokiem w celu zrozumienia tak trudnego problemu społecznego. W czasie Przeglądu nigdy nam się nie nudziło. Na każdym kroku można było spotkać kogoś ciekawego, znajomych a także nawiązać nowe przyjaźnie i odświeżyć nawet te bardzo stare. Dla wielu naszych kolegów będzie to niezapomniane spotkanie po latach. Dodatkowymi atrakcjami była możliwość uczestniczenia w wycieczce po Łodzi a także możliwość korzystania z infrastruktury kulturalnej Centrum Handlowego „Manufaktura”. Można było skorzystać z zajęć muzealnych, uczestniczyć w warsztatach wikliniarskich czy wykonywania biżuterii z koralików. Kilkoro z nas mogło zwiedzić Eksperymentarium oraz widziało wspaniałą wystawę z akwariami wypełnionymi rybami, niemal całego świata. Wieczory to czas spotkań i niekończących się rozmów Głuchych naszych problemach a także szalone zabawy przy muzyce mechanicznej. Niestety to co mile szybko się kończy i już teraz czekamy na Targi przyszłym roku.
Nasi uczniowie brali udział w przygotowaniu filmu przedstawiającego naszą placówkę.
Działo się to w wyjątkowo niesprzyjającym czasie, gdy trwała budowa nowych budynków szkolnych i trochę u nas było tymczasowo i ciasno, ale młodzież spisała się znakomicie. Tu można obejrzeć ten film:
Innym ciekawym wydarzeniem było Miasto Głuchych w ramach Projektu „4KROKI – wsparcie osób niesłyszących na rynku pracy II”
Miasto Głuchych to specyficzna gra miejska, która została zorganizowana na terenie Centrum Handlowego Manufaktura, 20 – 22 października 2010 roku w trakcie trwania Przeglądu Edukacyjnego „4KROKI”. Celem gry miejskiej Miasto Głuchych było uświadomienie mieszkańcom Łodzi, w sposób bezpośredni, z jakimi problemami spotykają się na co dzień osoby głuche. Uczestnicy gry zostali postawieni w sytuacji w jakiej na co dzień znajdują się głusi, co pozwoli im zrozumieć dotykające tę społeczność problemy. Animatorami obsługującymi grę miejską będą uczestnicy Przeglądów Edukacyjnych „4 kroki” oraz pracownicy i wolontariusze Polskiego Związku Głuchych. W grze jako animatorzy wzięli udział i nasi uczniowie: Adam Burda, Eryk Kopeć, Gemma Czacka, Karol Michalak
Zadania, przypominały codzienne czynności: wizyta w urzędzie, kinie, sklepie spożywczym, u lekarza. Uczestnicy wykonując te prozaiczne czynności znajdywali się w sytuacji analogicznej w jakiej na co dzień znajdują się osoby głuchonieme ze względu na to, że wszystkie miejsca w grze obsługiwane były przez osoby głuche. Uczestnicy gry, aby zrealizować zadania musieli przezwyciężać bariery komunikacyjne dokładnie takie jakie są codziennym udziałem osób głuchych w świecie osób słyszących.
Wszyscy, którzy wykonali zadania otrzymają gadżet (koszulkę, długopis, smycz) potwierdzający pobyt w Mieście Głuchych. Uczestnicy, którzy najlepiej i najszybciej wykonali zadania w Mieście Głuchych otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe.